KidPro - česká "drahota" je mnohdy vytvořena uměle..

Ačkoliv je pro KidPro primární činností výroba kojeneckého sortimentu a distribuce do lékáren či zdravotních zařízení, spustili jsme v roce 2022 oddělení e-commerce a na našem oficiálním eshopu www.kidpro.cz nabídli širší spektrum služeb s cílením na maminky a děti do věku 6 let.

S rozšířením sortimentu jsme se stali také řádným potravinovým podnikem a zaměřili se na prodej kojenecké výživy. Začínali jsme produkty značky Sunar a protože databáze našich klientů rostla a s tím i spojená poptávka po umělé výživě, rozšířili jsme sortiment o mléko značky Kendamil, Nutrilon, BEBA, HIPP atd. Jelikož jsme začínali mít prodeje ve stovkách tisíc korun denně jen v rámci umělé výživy, dostali jsme se na nákupní ceny ostatních řetězců a zjistili, že na jednom nekojeném dítěti, můžeme prodejem vydělat až 350 Kč měsíčně. Marže byla obrovská na to, že se jedná o jedno spotřební zboží, a to v době války na Ukrajině i v tzv. době krize a zdražování energií.

Nicméně je nám dobře známo, že ceny potravin plošně vylétly nahoru včetně nákladů na bydlení, hypotéky apod. Na základě zdražování jsme se rozhodli, že ceny výživy pro maminky udržíme v rámci eshopu na nejnižší možné míře a od února 2023 držíme v prodeji mlék i plen jedny z nejnižší cen v ČR, a to bez akcí a výprodejů + ke každé objednávce jsme zákazníkům k objednávkám darovali dárky ve stovkách korun (ověřitelné například na Heurece). Mysleli jsme si, že podnikání je o šikovnosti a pokud umíte snížit náklady na provoz, můžete být úspěšný a porazit cenově i velké řetězce. V České republice to tak není a když se podíváte na cenové srovnávače, tak obchodníci často drží ceny spolu jako kartel. Dodržují doporučené nastřelené ceny společně.

Tlak na ceny od výrobců a oficiálních distributorů: Od dubna roku 2023 však nejmenovaný (český) oficiální distributor jednoho umělého mléka, zvyšoval tlak na vedení naší společnosti a přikazoval nám zvyšování prodejních cen. Neuposlechli jsme a nadále udržovali ceny na velmi nízké úrovni. Začaly od tohoto distributora výpadky z pravidelných dodávek  a výhružky, že nám zboží už dodáváno nebude. Jelikož poptávka po tomto mléku byla značná, rozhodli jsme se kontaktovat výrobce v zahraničí a jiné distributory v zahraničí s tím, že mléko budeme dovážet do České republiky přímo. Zjistili jsme, že toto mléko je v zahraničí podstatně levnější a existuje odlišná receptura. Hned v úvodu našeho jednání v zahraničí nám začali zaměstnanci tohoto českého distributora natáčet na mobil sklady, rodinný dům a posílat kontroly SVS a SZPI (dozorové orgány pro potravinové podniky či dovoz potravin). Sklady natáčeli z firemního vozu a byli zachyceni bezpečnostní kamerou. Dovézt toto mléko do České republiky a upozornit na dvojité složené a rozdíly v cen nebylo ani v zájmu zahraničního výrobce. Přeci jen se jedná o jedno z nejprodávanějších mlék v ČR.

Během léta 2023 byly s KidPro zahájeny i tři kontroly skladů a potravin zároveň. Ačkoliv jsme měli aktivní sklad v Praze a sídlo v Praze, vyšetřovaly nás i zcela jiné kraje na základě mnoha podnětů od výrobce značky tohoto mléka. Myslíme si a věříme, že nebylo žádoucí pustit jinou verzi tohoto mléka na český trh za nižší ceny a v rámci volného prodeje nebylo jednoduché nám tento krok zakázat, proto zničení firmy by bylo prostým řešením. To je však již pouze naše úvaha.

Fakta: Během zdražování potravin jsme my osobně zaznamenali pouze zvýšení marže, které jsme akceptovat nechtěli a na základě toho nám byly vypovězeny smlouvy, byl nám natáčen sklad, dům, podány podněty ke kontrole, bylo nám zasláno nespočet emailů s nátlakem na zvyšování cen a také zaznamenaných hovorů. Bylo nám oznámeno, kdy můžeme mít akci a snížit cenu a kdy mají akci zase jiné řetězce apod. Nejedná se jen o tohoto distributora, ale podobnou zkušenost máme s výrobcem plen nebo mezinárodní společností, které se také nelíbí, že od ledna vozíme stejné mléko pod jinou značkou a za nižší ceny.

Na základě výše uvedených skutečnosti se KidPro stalo dovozcem a distributorem. Některá mléka již vozíme přímo ze zahraničí v souladu s nařízením, konzultujeme vše s úřady, ministerstvem a dozorovými orgány tak, aby naše činnost byla legitimní a my nadále mohli nabízet skvělé ceny. Naopak je v roce 2024 chceme ještě znatelně snížit. Toho dosáhneme zvýšeným odběrem a novou metodou dopravy. 

Bohužel v rámci umělého mléka nepomohla českým rodičům ani změna daně na 12%, protože kojenecké mléko mělo dosud nastavenou daň ve výši 10%. Tzn. Většině potravin se daň snížila z 15% na 12%, ale zrovna u kojenecké výživy se paradoxně cena zvýšila a i tohoto kroku někteří distributoři využívají ke zvýšení cen.